تبلیغات
دل نوشته - توصیه های بهداشتی ماه رمضان
عزیزان نظر دادن نشانه ...!!!!

توصیه های بهداشتی ماه رمضان

پنجشنبه 29 تیر 1391 08:59 ب.ظ

نویسنده : مرضیه
ارسال شده در: بهداشتی،زیبایی ،

توصیه های تغذیه ای در ماه مبارک رمضان

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران با توجه به فرا رسیدن ایام ماه مبارک و با عنایت به اینکه این ماه زمان مناسبی برای برقراری تعادل غذایی در بدن است، رعایت برخی نکات تغذیه ای را به هموطنان توصیه کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، نکاتی که از سوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران مورد تأکید قرار گرفته است به این شرح است:

- در این ماه در زمان افطار از مصرف غذاهای پرحجم و چرب خودداری گردد.

- از مواد غذایی طبیعی مثل شیر، پنیر، نان، گردو، خرما و سبزیجات استفاده گردد.

- افطار خود را با چای ولرم و نان و پنیر آغاز کنند.

- با توجه به اینکه زولیبا و بامیه از جمله مواد قندی است که دراین ماه مصرف بیشتری دارد، لذا توصیه می گردد علاوه بر مصرف کم این مواد از خرما و کشمش به عنوان مواد جایگزین استفاده گردد.

- همچنین توصیه می شود هنگام سحری از مصرف غذای شیرین و پرخوری خودداری گردد و برای جبران کمبود آب و املاح مورد نیاز بدن ( در فاصله زمانی بین سحر تا افطار ) به جای مصرف غذاهای چرب و شیرین از میوه و سبزیجات استفاده شود. اصولاً روزه از دو جنبه عام و خاص سبب سلامت روانی در افراد می شود. بنابراین، از آنجا که عبادت به درگاه حق از اعماق جان انسان ها برمی خیزد، عبادت ریشه تمام اختلالات روانی را که همان اضطراب است، از نهاد آدمی دور می کند و انسان سرگشته را به موجود آرام و وحدت یافته ای تبدیل می سازد. فرد مومن در ماه رمضان که ماه تربیت عملی نفس و تهذیب رفتار است، طی یک برنامه زمانبندی شده و مدون یک ماهه، ضمن بازنگری به احوال و عملکردهای گذشته خود، به پرورش بُعد روحانی و معنوی خویش می پردازد و با امساک از ارضای پاره ای غرایز خود نظیر گرسنگی، تشنگی و ... در طول روز ضمن تامین سلامت جسمانی، خود را از دام تعارض ها، استرس ها و درگیری های مادی صرف و وسوسه که منشاء بسیاری از اضطراب ها و اختلالات روانی است فارغ می کند. یکسره جسم و جان خود را به دست مربی و سازنده خود می سپارد تا هرگونه اختلال و بی نظمی را که در مسیر انسانیت و سلامت روان او، در جریان زندگی پیش آمده است تصحیح یا بازسازی کند.

توصیه های بهداشتی
ارتباط روزه با چاقی و چربی خون بالا: روزه دار با نخوردن غذای فراوان در واقع زمینه سوختن چربی های زاید بدن و نو شدن چربی های ذخیره ای بدن را فراهم می آورد.
غذا را کاملاً بجوید، زیرا تند خوردن و زیاد خوردن باعث گاستریت (ترش کردن) و زخم معده و سایر ناراحتی های گوارشی می شود هم در سحرگاه و هم موقع افطار غذا را آهسته بجوید و از زیاد خوردن بپرهیزید.
زمانی که افطاری و شام در یک وعده صرف می شود، معده فرصت هضم خواهد داشت و روزه دار برای خوردن سحری اشتهای لازم را به دست خواهد آورد. در افطار از مصرف مایعات زیاد پرهیز کنید و تا حد امکان از مصرف چای بسیار داغ و آب بسیار سرد در ابتدای افطار خودداری کنید.
از مصرف غذاهای پخته و سرخ شده، نفاخ، حجیم و سنگین خودداری نمایید.
خواب و استراحت کافی به خصوص برای نوجوانان ضروری است.
ماه مبارک رمضان، ماه امساک است. غذا نباید زیاد از حد مصرف شود؛ چون در این ماه، همه دستگاه های بدن باید در حال استراحت باشند. غذای افطار باید سبک و زودهضم باشد.
روزه و رژیم غذایی صحیح، خستگی معده در طول یازده ماه را برطرف می کند و اسید معده به جای غذا از طریق صفرا خنثی می شود.
جمع شدن پوست شکم در اثر روزه، جلوگیری از اتساع معده، تصفیه خون و نابودی انگل های معده به وسیله اسید معده به علت نبود غذا در معده از دیگر فواید روزه داری است.
تا جای ممکن از مصرف زولبیا و بامیه به علت حساسیت روغن در پخت آن خودداری شود. در صورت تمایل به مصرف، آن را در منزل تهیه و مصرف کنید.

توصیه های غذایی:
غذاهای پر پروتئین و پر انرژی از قبیل انواع گوشت، ماهی، تخم مرغ، پنیر، کشک و ... را در حد اعتدال مصرف کنید.
مصرف خرما در ماه مبارک رمضان بسیار مفید است (هم در سحر و هم در افطار). افطار با خرما خستگی را از بین می برد، به فرد شادابی می دهد و موجب سهولت هضم غذا و جذب آن می شود. قند خرما و کشمش که از انواع قند های ساده اند و راحت جذب می شوند، به سرعت از طریق مخاط معده جذب می شود و باعث تخفیف احساس گرسنگی می گردد. در نتیجه، روزه دار به طور طبیعی غذای فراوانی نخواهد خورد و این سبب خواهد شد که خطر ورم و التهاب معده در اثر خوردن غذای زیاد، پس از مدتی گرسنگی پیش نیاید. مصرف گوشت به صورت سوپ و در صورت در دسترس نبودنِ گوشت استفاده از قلم گاو یا گوساله با مقداری هویج و سبزیجات می تواند غذایی بسیار مقوی و مغذی باشد و کمبود گوشت را جبران نماید.
کشک یا پروتئین جامد، منبع دیگری است که پروتئین فراوان دارد و هنگام استفاده از آش رشته می توان از آن استفاده کرد. مصرف کشک بسیار مقوی خواهد بود البته کشک باید پاستوریزه باشد یا 20  دقیقه جوشانده و سپس مصرف شود.
استفاده از غذاهایی که سبزی در پخت آن به کار رفته، می تواند در تعادل و تنظیم کار دستگاه گوارش بسیار مفید باشد. مصرف سبزیجات برای برطرف کردن کمبود املاح و ویتامین ها نیز بسیار ضروری است.
مصرف لبنیات را که در تکامل و شکل گیری دستگاه های مختلف بدن، چه در دوران کهولت و چه در دوران نوجوانی بسیار لازم و ضروری است، فراموش نکنید.
خوردن میوه در ماه مبارک رمضان برای روزه دار بسیار ضروری است.
میوه ها به سبب داشتن پتاسیم فراوان در ایجاد تعادل لازم نمکِ خون موثرند. در ضمن، چون خودشان آب فراوانی دارند به تدریج ضمن هضم، آب آزاد می کنند و برای پیشگیری از تشنگی مفید هستند.
غذاهای سبک و زود هضم مانند شیر برنج، فرنی، نان و پنیر و سبزی، نان و کره با عسل یا مربا، سوپ جو، آش و........برای افطاری توصیه می شوند.
روزه داران باید برای صرف سحری به موقع بیدار شوند تا فرصت کافی برای غذا خوردن داشته باشند. در سحر بهتر است یک غذای کامل شامل از گروه غلات، گوشت و سبزی ها مصرف شود.
برای وعده سحری حتماً بیدار شوید و طبق برنامه غذایی ناهار، غذا بخورید.
 سعی کنید از سه وعده غذا در ماه مبارک یک وعده را کسر کنید.
 در فاصله افطاری و سحری از خوردن غذاهای بی مورد و تنقلات (هله هوله....) خودداری کنید.
در طول روزهای ماه رمضان به دلیل نوع فعالیت هورمونی نخوابید و در عوض، شب ها زودتر بخوابید و سحر حتماً بیدار شوید.
در وعده سحری سعی کنید غذای ساده ، پرانرژی و کم حجم بخورید و از خوردن غذاهای حجیم خودداری نمایید. مقدار فیبر (سبوس گندم، میوه، سبزی و...) در غذاهای خود را بیشتر کنید. همچنین عادات غذایی را به سمت تغذیه درست هدایت نمایید.
توصیه می شود بعد از اتمام غذای سحر، یک واحد سیب درختی بخورید.
سه ساعت پیش از افطار پیاده روی، فعالیت و حرکت های ورزشی تند انجام دهید.
بعد از افطاری حدود 300 گرم از میوه های ترش می توانید بخورید.
بهتر است با کمی نمک یا آب ولرم یا شیر داغ و یک عدد  خرما افطار کنید.
در ماه مبارک رمضان، به دلیل روزه دارای سعی کنید از خوردن ترشیجات، شیرینی های زیاد و چربی های اشباع شده (روغن های جامد، روغن های حیوانی...) خودداری نمایید.
 در پخت غذاها از افزودن مقدار زیاد ادویه جات و نمک پرهیز کنید.
 در فاصله افطاری تا زمان خواب حتماً حداقل سه تا چهار لیوان آب بنوشید.
از غذاهای زیر که به طور سنتی در سفره افطار جای گرفته یکی را انتخاب و در هر وعده افطار یکی را میل نمایید، نه همه را. مثلاً: زولبیای بهداشتی یک دوم کوچک- بامیه تا دو عدد- خرما تا دو عدد- شیرینی خشک یک عدد- حلوا 30 گرم- شله زرد، فرنی و آش یک کاسه کوچک)
از غذاهای پر حجم، آبکی و ترید در وعده افطار به شدت خودداری کرده یا در کمترین مقدار مصرف نمایید.
هر شب قبل از خواب یک لیوان شیر یا یک دوم لیوان ماست میل نمایید.



دیدگاه ها : نظرات
برچسب ها: رمضان ، رژیم ،
آخرین ویرایش: پنجشنبه 29 تیر 1391 09:05 ب.ظ